ویتامین زیست

تنظیمات PH در بدن انسان

تنظیم PH

در بدن در محیط های مختلفی تنظیم PH اتفاق می افتد. در این فایل قصد بررسی تنظیم PH در دو محیط خون و لوله ی گوارش را داریم.

تنظیم PH در خون

PH خون همیشه در محدوده ی 4/7 است و این مقدار با عوامل مختلفی به صورت جزئی تغییر می کند. اگر PH خون از 4/7 کمتر شود خون اسیدی تر و اگر از این مقدار بیشتر شود خون قلیایی می گردد.

خون یک محلول بافری است یعنی در مقابل تغییرات جزئی PH مقاومت نشان می دهد و محدوده ی PH خود را ثابت نگه می دارد اما اگر تغییرات شدیدتر باشند برخی از اندام های بدن با فعالیت خود PH خون را کنترل و تنظیم می کنند تا برای بدن مشکلی ایجاد نشود. از جمله ی این اندام ها می توان به کلیه ها، ریه ها، اندام های دخیل در متابولیسم و دستگاه درون ریز اشاره کرد.

  • کلیه ها با افزایش و کاهش دفع یون های هیدروژن و بیکربنات PH خون را تنظیم می کند.
  • ریه ها با جذب به موقع اکسیژن و دفع متناسب دی اکسید کربن PH خون را کنترل می کند.
  • اندام های دخیل در متابولیسم مانند کبد با افزایش و کاهش متابولیسم چربی ها و پروتئین ها PH خون را تنظیم می کند.
  • برخی از هورمون های دستگاه درون ریز نیز در تنظیم PH خون موثر هستند.

نکته ای در مورد گاز CO2 در خون: گاز کربن دی اکسید در خون، تحت تاثیر آنزیم انیدراز کربنیک با آب پلاسما ترکیب شده و تشکیل اسید کربنیک می دهد. این اسید در خون سبب کاهش PH و اسیدی شدن خون می شود. اما پس از مدتی این اسید به دلیل ناپایداری به دو یون تجزیه می شود. یکی یون هیدروژن که خاصیت اسیدی دارد و دیگری یون بیکربنات که خاصیت قلیایی دارد. یون هیدروژن در گلبول های قرمز به دام می افتد و نمی تواند خون را اسیدی کند اما یون بیکربنات در پلاسما باقی می ماند و می تواند محیط خون را برای مدتی قلیایی کند.

بنابراین افزایش گاز کربن دی اکسید در ابتدا به صورت مستقیم سبب اسیدی شدن و در ادامه به صورت غیر مستقیم با تشیکل یون بیکربنات سبب قلیایی شدن خون می شود.

تنظیم PH در لوله ی گوارش

می دانیم که غذا های چرب و اسید معده محیط لوله ی گوارش را اسیدی می کند همچنین یون بیکربنات که از قسمت های مختلف دستگاه گوارش ترشح می شود خاصیت قلیایی دارد و تقابل یون بیکربنات و مواد غذایی اسیدی و اسید معده محیطی تقریبا خنثی در لوله ی گوارش ایجاد می کند.

از قبل می دانیم که هورمون گاسترین سبب افزایش ترشح اسید معده از خود معده و هورمون سکرتین سبب افزایش ترشح یون بیکربنات از بخش برون ریز پانکراس می شود بنابراین هورمون گاسترین در اسیدی کردن و هورمون سکرتین در قلیایی کردن لوله ی گوارش (نه خون) نقش دارند.

نکته: یون بیکربنات در خون به دنبال تجزیه ی کربنیک اسید ایجاد می شود اما یون بیکربنات در دستگاه گوارش توسط سلول های برون ریز این دستگاه ساخته و ترشح می شود.

فهرست مطالب

دوره های کنکوری ویتامین زیست

error: