ویتامین زیست

آزمایش مزلسون و استال

بررسی کنکوری آزمایش مزلسون و استال و نکات دستگاه گریزانه

در حال بارگذاری پخش کننده...

ویتامین زیست تنها راه افزایش تراز زیست شناسی کنکور

آزمایش مزلسون و استال: مزلسون و استال با به کارگیری روش علمی پاسخ این پرسش را به دست آوردند. آنها فرضیه های متعدد ارائه شده را در نظر گرفتند و با توجه به امکانات، آزمایشی را طراحی کردند تا بتوانند به پاسخ قانع کننده ای برسند. برای شروع کار، آنها باید بتوانند رشته های دِنای نوساز را از رشته های قدیمی تشخیص دهند. آنها با این هدف دِنا را با استفاده از نوکلئوتید هایی که ایزوتوپ سنگین نیتروژن دارند (N15)، نشانه گذاری کردند.

دِناهایی که با N15 ساخته می شوند نسبت به دِنای معمولی که در نوکلئوتید های خود N14 دارد چگالی بیشتری دارند. بنابراین، با ابزارهایی مثل فراگریزانه (سانتریفیوژ سرعت بالا) می توان آنها را از هم جدا کرد.

آنها ابتدا باکتری ها را در محیطی حاوی نوکلئوتید های N15 کشت دادند. N15 در ساختار باز های آلی نیتروژن دار که در ساخت دنای باکتری شرکت می کنند، وارد شدند. پس از چندین مرحله رشد و تکثیر در این محیط باکتری هایی تولید شدند که دنای سنگین تری نسبت به باکتری های اولیه داشتند.

سپس آنها این باکتری های دارای دنای سنگین را به محیط کشت دارای نوکلئوتید های N14 قرار دادند و در بازه های زمانی مختلف سنجش خود از دنا باکتری ها را با استفاده از ابزار هایی انجام دادند.

برای یادگیری سریع آزمایش مزلسون و استال به صورت نکته و تستی فیلم زیر را به دقت مشاهده کنید:


دوره کامل آموزش مولکول های اطلاعاتی به همراه آزمون و رفع اشکال


همانطور که در فیلم مشاهده کردید در طی آزمایش باکتری ها را به محیط کشت حاوی نوکلئوتیدهای N14 منتقل کردند. با توجه به اینکه تقسیم باکتری ها حدود 20 دقیقه طول می کشد در فواصل 20 دقیقه ای باکتری ها را از محیط کشت جدا و بررسی کردند. برای سنجش چگالی دِناها در هر فاصله زمانی، دِنای باکتری ها را استخراج و در محلولی از سزیم کلرید با غلظت های متفاوت در سرعتی بسیار بالا گریز می دادند. با توجه به اینکه در گریزانه میزان حرکت مواد در محلول براساس چگالی است و مواد سنگین تر تندتر حرکت می کنند، توانستند براساس میزان حرکت، نوع دِنای تشکیل شده در هر مرحله را تشخیص دهند. نتایج این آزمایش نشان داد که همانندسازی دِنا، نیمه حفاظتی است.


نکات آزمایش مزلسون و استال

با مشخص شدن اینکه همانندسازی به صورت نیمه حفاظتی انجام می شود، سؤال دیگری مطرح شد: دو رشته دِنا چگونه از یکدیگر باز می شوند؟ آیا هر دو رشته کاملاً از یکدیگر جدا می شوند و سپس همانندسازی انجام می شود یا جدا شدن دو رشته تدریجی و همراه با آن همانندسازی انجام می شود؟

تحقیقات نشان داده است که در محلی که قرار است همانندسازی انجام شود دو رشته از هم بازمی شوند. بقیه قسمت ها بسته هستند و به تدریج باز می شوند.


دوره کامل آموزش مولکول های اطلاعاتی به همراه آزمون و رفع اشکال


نکاتی که باید از دستگاه گریزانه بلد باشیم:

  1. در لوله ی آزمایش پس از انجام گریزانه به تعداد انواع مختلفی از چگالی، نوار تشکیل می شود. (مثلا 3 نوار، یعنی 3 دسته چگالی مختلف)
  2. نواری که به انتهای لوله نزدیک تر است چگالی بیشتری داشته و با سرعت بیشتری حرکت کرده است.
  3. اگر ضخامت نوار ها یکسان باشد یعنی در هر نوار تعداد برابری از دنا وجود دارد.
  4. برای نکات بیشتر حتما فیلم بالا رو به دقت و کامل مشاهده کنید.

سوال: در یک لوله ی آزمایش پس از انجام گریزانه 3 نوار هم اندازه تشکیل شده است. اگر تعداد مولکول های دنای موجود در لوله 12 عدد باشد.

الف) چند نوع دنا از نظر چگالی در لوله وجود داشته است؟

پاسخ: 3 نوع. چون 3 نوار تشکیل شده است پس این 12 مولکول در 3 دسته ی مختلف از نظر چگالی وجود دارد.

ب) در هر نوار چند مولکول دنا وجود دارد؟ پاسخ: چون 3 نوار هم اندازه تشکیل شده است بنابراین در هر نوار 4 مولکول دنا وجود دارد.


ثبت نام در آزمون های ویتامین زیست

مشاهده دوره ها و کارگاه های زیست شناسی کنکور


راستی اگه میخوای هیچ آموزشی رو از دست ندی، اینستاگرام ویتامین زیست رو دنبال کن 😉❤

فهرست مطالب

دوره های کنکوری ویتامین زیست

error: