ویتامین زیست

محل ساختن پروتئین ها در یوکاریوتی ها و پروکاریوتی ها

بررسی محل ساختن پروتئین ها در یاخته های پروکاریوتی:

مشخصا تنها محل ساختن پروتئین ها در پروکاریوتی ها سیتوپلاسم آنهاست، در یاخته های پروکاریوتی (پیش هسته ای) اندامک های غشایی مانند شبکه آندوپلاسمی وجود ندارد و ریبوزوم ها به صورت آزاد در فضای سیتوپلاسم رها شده اند.

بنابراین در یاخته های پروکاریوتی ژن ساخت پروتئین ها بر روی دنای حلقوی (نه در هسته زیرا این یاخته ها هسته ندارند) و محل ساخته شدن پروتئین نیز در ریبوزوم های آزاد سیتوپلاسم است.

دقت داشته باشید که در یاخته های یوکاریوتی هسته وجود ندارد و دنای این یاخته ها مانند ریبوزوم ها در فضای سیتوپلاسم قرار گرفته است بنابراین می توانیم بگوییم محل رونویسی و ترجمه و ساخت نهایی پروتئین در یاخته های پروکاریوتی در یکجا یعنی سیتوپلاسم ساخته می شود.


بررسی محل ساختن پروتئین ها در یاخته های یوکاریوتی:

برخلاف یاخته های پروکاریوتی، در یاخته های یوکاریوتی اندامک های غشایی وجود دارد و ریبوزوم علاوه بر فضای سیتوپلاسم، بر روی شبکه آندوپلاسمی زبر، درون هسته، درون میتوکندری و درون دیسه ها وجود دارد.

بنابر متن کتاب درسی هرجا که ریبوزوم وجود داشته باشد پروتئین سازی می تواند انجام شود پس در تمامی فضا های ذکر شده در پاراگراف قبلی توانایی ساخت پروتئین وجود دارد.

تذکر: محل ساخت ریبوزوم در یاخته های یوکاریوتی در بخشی از هسته به نام هستک است. اما جالب است که بدانید علی رغم وجود ریبوزوم در هسته، پروتئین سازی در هسته انجام نمی شود. پس تنها اندامکی که ریبوزوم دارد اما پروتئین سازی انجام نمی دهد هسته است.

نکته: در یاخته های یوکاریوتی ژن ساخت پروتئین در دنای خطی و درون هسته قرار دارد پس رونویسی درون هسته انجام می شود اما پروتئین سازی در خارج از هسته انجام می شود پس ترجمه در خارج از هسته انجام می شود.

بنابراین می توانیم بگوییم در یاخته های یوکاریوتی محل رونویسی از محل ترجمه جداست.

محل ساختن پروتئین ها

خب حالا بریم برای جمع بندی تمام نکات مربوط به محل های پروتئین سازی در یوکاریوت ها، با تماشای فیلم آموزشی زیر:

گروه آموزشی ویتامین زیست


حتما همین الان که فیلم رو تماشا کردید و نکات رو کامل یاد گرفتید برای حل تست های این مبحث آماده بشید که کلی نکته هم توی تست ها هست که باید یاد بگیرید و این نکات رو توی دفتر مخصوصی (به همون سبکی که توی پیج اینستاگراممون توضیح دادیم) یادداشت کنید.



راستی اگه میخوای هیچ آموزشی رو از دست ندی، اینستاگرام ویتامین زیست رو دنبال کن 😉❤

فهرست مطالب

دوره های کنکوری ویتامین زیست

error: