ویتامین زیست

همه چیز دربارۀ مرجانیان

در کتاب درسی از دستۀ مرجانیان، به هیدر آب شیرین و عروس دریایی اشاره شده است.

این دسته از جانوران تک یاخته ای نیستند و دارای ساختار و پیکر می باشند. قصد داریم تا گوارش، تبادل گاز ها، گردش مواد، ساختار عصبی و نوع اسکلت بدنی را در این جانداران بررسی کنیم.

توضیحاتی که منسوب به مرجانیان می باشد مربوط به هر دو جاندار است اما اگر توضیحات با نام یکی از آنها ارائه شود یعنی خاص همان جانور می باشد.

گوارش: گوارش در تمامی مرجانیان، در کیسۀ منشعبی به نام حفرۀ گوارشی انجام می شود. این حفره فقط یک سوراخ برای ورود و خروج مواد دارد.

گوارش برون یاخته ای: یاخته هایی در این حفره، آنزیم هایی ترشح می کنند که فرایند گوارش برون یاخته ای را آغاز می کنند.

گوارش درون یاخته ای: یاخته های این حفره، ذره های غذایی را با ذره خواری (فاگوسیتوز) دریافت می کنند. فرایند گوارش درون یاخته ای در کُریچه های غذایی ادامه می یابد. ذرات غذایی با درون بری وارد یاخته می شوند (فاگوسیتوز نوعی درون بری است).

گردش مواد: در مرجانیان گردش مواد نیز از طریق همین حفره ی گوارشی و انشعاباتی که دارد انجام می شود. این انشعابات در هیدر آب شیرین نسبت به عروس دریایی کمتر و ساده تر می باشد.

در عروس دریایی به دلیل داشتن چتر و بازو، این سامانه، انشعاب های متعددی دارد که به گردش مواد در چتر و بازو های جانور کمک می کند.

تنفس: تبادل گاز ها در تمامی مرجانیان مستقیما بین محیط و یاخته های بدن جانور از طریق مکانیسم انتشار انجام می شود. گاز اکسیژن به صورت محلول در آب از طریق سامانه ی گردش مواد (حفره ی گوارشی) وارد بدن جانور شده و از محیط به یاخته ها مبادله می شود.

ساختار عصبی: ساده ترین ساختار عصبی، شبکۀ عصبی در هیدر است. شبکۀ عصبی مجموعه ای از نورون های پراکنده در دیواره ی بدن هیدر است که با هم ارتباط دارند. تحریک هر نقطه از بدن جانور در همۀ سطح آن منتشر می شود. شبکۀ عصبی یاخته های ماهیچه ای بدن را تحریک می کند.

اسکلت بدنی: ساختار اسکلت در جانوران متفاوت است، ولی می توان انواع اسکلت در جانوران را به سه گروه آب ایستایی، بیرونی و درونی طبقه بندی کرد. اسکلت آب ایستایی در اثر تجمع مایع درون بدن به آن شکل می دهد. عروس دریایی اسکلت آب ایستایی دارد.

حرکت: در عروس دریایی و سایر موجوداتی که آب ایستایی دارند، با فشار جریان آب به بیرون، جانور به سمت مخالف حرکت می کند. این حالت مانند حرکت بادکنک هنگام خالی شدن هوای آن است و باعث رانده شدن بادکنک در خلاف جهت خروج هوا می شود.

فهرست مطالب

دوره های کنکوری ویتامین زیست

error: